دریافت نوبت: نوبت دهی بیمارستان فارابی
ویژه خیرین و اهداکنندگان
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
خط مشی و روش ارزش گذاری وفرهنگ سازی رعایت اصول بهداشت دست
 
دربین پزشکان، پرستاران وسایرکارکنان بالینی:
- سوپروایزر کنترل عفونت دستورالعمل رعایت بهداشت دست را به کلیه واحدها اعلام می دارد.
- سوپروایزر کنترل عفونت پوسترهای آموزشی بهداشت دست (شستن دست، اسکراب و اسکراب جراحی) را تهیه نموده در اختیار کلیه واحدها قرار می دهد.
- مسئولین کلیه واحدها پوسترهای بهداشت دست را در محل های شستشوی دست (روشویی، اتاق معاینه، اتاق پانسمان، تریتمنت و سینک ها) نصب می نمایند. 
- سوپروایزر کنترل عفونت پمفلت آموزشی بهداشت دست را تهیه ودر اختیار کلیه پرسنل، بیماران و مراجعین قرار می دهد.
- سوپروایزر کنترل عفونت فیلم آموزشی شستن دست و مهارت های پایه اتاق عمل را در اختیار کلیه پرسنل قرار می دهد.
- سوپروایزر کنترل عفونت فیلم های آموزشی شستن دست به روش طبی و جراحی و مطالب آموزشی و انگیزشی را در کانال تلگرام بیمارستان فارابی به اشتراک می گذارد.
- سوپروایزر کنترل عفونت فیلم آموزشی شستن دست را در تلویزیون بخش ها و راهرو های بیمارستان برای بیماران، همراهان و مراجعین نمایش می دهد.
- سوپروایزر کنترل عفونت سالیانه دوبار به مناسبت روزجهانی بهداشت دست کمپین بهداشت دست با هدف آموزش پرسنل و همراهان و مراجعین بیمارستان برگزا می نماید و پمفلت آموزش بهداشت دست و محلول بهداشت دست و لوسیون نرم کننده توزیع می نماید. 
- سوپروایزر کنترل عفونت جهت آموزش مداوم و ترویج بهداشت دست، سرپرستاران و رابطین کنترل عفونت در هر واحد را به عنوان الگو انتخاب می نماید.
- سوپروایزر کنترل عفونت با همکاری سوپروایزر آموزشی جهت آموزش پرسنل جدیدالورود از فیلم آموزشی وکلاسهای آموزشی جدیدالورود استفاده می نماید.
- سوپروایزر کنترل عفونت با همکاری سوپروایزر آموزشی به صورت دوره ای کلاسهای بازآموزیکلیه پرسنل را برگزار می نمایند.
- سوپروایزر کنترل عفونت به صورت دوره ای از کلیه واحدها بازدید می نماید و چک لیست نظارتی با کد CH-IC-01 را تکمیل و ارزیابی می نماید.
- رابطین کنترل عفونت فرم نظارت بر بهداشت دست کلیه گروه های درمان را تکمیل نموده و ماهانه به سوپروایزر کنترل عفونت تحویل می دهند.
- مسئول بهداشت محیط بر وجود امکانات لازم جهت بهداشت دست در کلیه واحدها نظارت می نماید. 
- سوپروایزر کنترل عفونت بر کیفیت محلول های شستشوی دست و رضایت پرسنل از محلول های شستشوی دست نظارت می نماید.
- سوپروایزر کنترل عفونت بر نصب کافی و در دسترس بودن محلول های شستشوی دست در کلیه بخش ها و واحدها نظارت نماید.
- رابطین کنترل عفونت و کلیه پرسنل جهت پیشگیری از آلودگی، بهداشت دست را به کلیه بیماران وهمراهان آموزش دهند و از ابزار رسانه ای مناسب استفاده نمایند.
- سوپروایزر کنترل عفونت پس از ارزیابی چک لیست های مربوط به رعایت بهداشت دست هر 3 ماه بخش هایی که بالاترین امتیاز را دارند برای تشویق به مدیر پرستاری معرفی می نماید.
- سوپروایزر کنترل عفونت هر 3 ماه اسامی رابطین فعال کنترل عفونت را جهت تقدیر و تشکر به مدیر پرستاری اعلام می دارد.
 
دستورالعمل شستشو ، ضدعفونی وسایل نقلیه و آمبولانس:
- راننده آمبولانس تجهیزات آلوده را در اسرع وقت و قبل از ماموریت بعدی تمیز و گندزدایی می نماید.
- راننده آمبولانس قبل از گندزدایی کلیه وسایل قابل حمل مانند کپسول اکسیژن، جعبه کمک های اولیه و غیره موجود در آمبولانس را خارج می نماید.
- راننده آمبولانس قبل از نظافت و گندزدایی آمبولانس،  وسایل حفاظت فردی پوشیده و بعد از اتمام کار وسایل حفاظت فردی را خارج نموده و بهداشت دست را انجام می دهد.
- راننده آمبولانس و تکنسین بیهوشی کلیه پسماندهای داخل آمبولانس شامل دستکش یکبار مصرف ، ماسک و غیره را به عنوان پسماند عفونی محسوب کرده و برای نگهداری موقت در سطل زباله درب دار جمع آوری می نماید و پس از رسیدن به مقصد از آمبولانس خارج و طبق دستورالعمل پسماند های عفونی عمل می نماید.
- در صورتی که ملحفه روی تخت آمبولانس پارچه ای است، راننده آمبولانس پس از استفاده در کیسه سربسته انداخته و پس از رسیدن به مقصد جهت شستشو و گندزدایی به لاندری تحویل می نماید و در صورتی که ملحفه روی تخت یکبار مصرف است، طبق دستورالعمل پسماندهای پزشکی (عفونی) در مورد آن اقدام می نماید.
- راننده آمبولانس اشیاء نوک تیز و برنده مانند سرسوزن، تیغه بیستوری، شیشه های شکسته را در سفتی باکس دفع نماید. 
- در صورتی که بیمار دارای بیماری مسری باشد تکنسین آمبولانس به منظور تهویه، پنجره های کابین را نیمه باز نماید و در صورت فیکس بودن پنجره ها سیستم تهویه را فعال نماید.
- آمبولانس مشخص شده برای کد 550 فقط برای اعزام و انتقال بیماران مشکوک یا مبتلا به کووید-19 استفاده می نمایند.
- یک دست وسایل حفاظت فردی (ماسک، دستکش، گان، عینک یا محافظ صورت) و یک دست لباس PPE باید در داخل آمبولانس موجود باشد. 
- راننده آمبولانس سطوح تشک های آمبولانس و سایر سطوح را با محلول گندزدای هیپوکلریت سدیم نیم درصد (5000PPM) گندزدایی شود.
- راننده آمبولانس تجهیزات تنفسی و ساکشن را با محلول High Level  گندزدایی می نماید.
- راننده آمبولانس کابین آمبولانس را از جای تمیز به جای آلوده ضدعفونی می نماید.
- راننده آمبولانس شستشوی سطوح خارجی آمبولانس را در صورت آلودگی باید با آب و دترجنت انجام دهد.

 

  • تاریخ انتشار : 1399/08/11 - 12:49
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 230
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

جلسه مشترک کمیته کنترل عفونت و کارگروه پیشگیری از بیماری کووید-19 بیمارستان فارابی برگزار شد

گزارش شاخص های کنترل عفونت شش ماهه اول سال 99 بیمارستان فارابی در جلسه آبان ماه کمیته کنترل عفونت این مرکز ارائه شد.

جلسه مشترک کمیته کنترل عفونت و کارگروه  پیشگیری کووید -19 بیمارستان فارابی
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، چهارمین جلسه کمیته کنترل عفونت و کارگروه داخلی پیشگیری از بیماری کووید 19 این مرکز روز یکشنبه 11 آبان 99 به طور مشترک برگزار شد. در این جلسه که با حضور دکتر حمید ریاضی،معاون درمان و سعید مرادی، مدیر بیمارستان برگزار شد، گزارش شاخص ها و چک لیست ارزیابی کنترل عفونت شش ماهه اول سال 99 ارائه شد.
حدیثه حسینی، سوپروایزر کنترل عفونت بیمارستان فارابی، در گزارش خود ابتدا به معرفی شاخص ها و شیوه محاسبه آن ها پرداخت و گفت: از بین 8 شاخص کنترل عفونت سه شاخص در حیطه اثربخشی و بقیه در حیطه ایمنی هستند و در این گزارش میزان شاخص در شش ماه اول به تفکیک ماه و در مقایسه با سال قبل بررسی شده است.
 وی با بیان اینکه عفونت های بیمارستانی در فارابی بیشتر از نوع عفونت های بعد از جراحی است، افزود: به همین دلیل و با پیشنهاد اعضای هیئت علمی، شاخص اختصاصی با عنوان « میزان عفونت پس از عمل جراحی کاتاراکت» نیز محاسبه می شود.
شاخص بعدی این گزارش «درصد مواجهه شغلی» بود که شامل مواجهه با ابزار تیز و برنده و مواجهه با خون و ترشحات آلوده می شود. حسینی در این باره گفت:  875 نفر افراد در معرض خطر مواجهه هستند که شاخص به تفکیک گروه های شغلی، واحد درمانی و نوع مواجهه برایشان محاسبه شده است.
سوپروایزر کنترل عفونت بیمارستان فارابی درباره شاخص درصد پذیرش اصول بهداشت دست نیزگفت: میزان رعایت بهداشت دست که در اسفند ماه و در شروع همه گیری کووید-19 افزایش یافت، متاسفانه به مرور افت کرده به طوریکه از میانگین 51% در اسفند ماه به میانگین 48% در زمان محاسبه شاخص رسیده است. 
در ادامه حسینی آمار بیماران و کارکنان مشکوک و قطعی کووید- 19 را از ابتدای همه گیری تا به حال اعلام کرد و گفت: 58 بیمار بستری و 421 بیمار سرپایی مشکوک به کووید -19 بوده اند. برای 32 نفر از آنها PCR انجام شده که 15 نمونه، مثبت اعلام شده است.
همچنین 99 نفر از کارکنان مبتلا به کووید -19 شده اند که 75 نفر از آنها مربوط به گروه پرستاری ( پرستارف کارشناس بیهوشی و اتاق عمل، بهیار و کمک بهیار و منشی) است. 
به گفته حسینی اتاق عمل 4، بخش مهر و اورژانس بیشترین آمار را داشته اند که به خاطر حجم مراجعان و پذیرش بیماران اورژانس قابل توجیه است.
در ادامه جلسه دکتر ریاضی، معاون درمان بیمارستان درباره پروتکل بازگشت به کار پرسنل و راه اندازی درمانگاه کووید بیمارستان توضیح داد و گفت: این درمانگاه رو زهای شنبه و چهارشنبه با حضور دکتر اسدالهی امین، متخصص عفونی از ساعت 2تا 4 بعد از ظهر فعال و در خدمت همکاران است.
سایر مطالب مطرح شده در این جلسه شامل بررسی فرآیند نمونه گیری PCR از بیماران، نظارت بیشتر بر رعایت فاصله گذاری و استفاده صحیح از ماسک در فضاهای عمومی و درمانگاه ها، افزایش بار مراجعین به علت کاهش ظرفیت پذیرش بیماران چشم در بیمارستان های لبافی نزاد و حضرت رسول و لزوم توجه بیشتر به رعایت پروتکل های بهداشتی بود.

 

  • گروه خبری : کنترل عفونت
  • کد خبر : 231170
حمیده امیدوار
تهیه کننده:

حمیده امیدوار

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات پس زمینه