دریافت نوبت کلیک کنید
ویژه خیرین و اهداکنندگان
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
بهداشت دست:
 
بهداشت دست مهمترین عامل جهت کاهش انتقال عوامل عفونت زا در مراکز درمانی  بشمار می رود.
اصطلاح "بهداشت دست" شامل شستشوی دست با آب و صابون ساده یا ضدمیکروبی و یا استفاده از محلول های ضدعفونی با پایه الکلی میشود.  اگر دستها دارای آلودگی قابل رویت باشند و یا در شرایطی که محلول های ضدعفونی با پایه الکلی ناکافی هستند، مانند زمانی که از  بیماران مبتلا به عفونت کلستریدیوم دفیسیل مراقبت میشود، قطعا باید با آب و صابون شستشو داده شوند.
 
موقعیت های بهداشت دست:
بسته به نوع مراقبت یا پروسیجری که باید انجام شود، بایستی لباس کارکنان  شاغل درواحد های درمانی بیمارستان طوری باشد که بتوان دست ها را از آرنج به طرف پائین بطور کافی و کامل شستشو داد.
 
شستشو و ضدعفونی دستها در موقعیت های زیر برای کلیه کارکنان الزامیست و بایستی فورا دستهای خود را بشویند و ضدعفونی کنند:
- هنگام شروع و هنگام پایان کار
- قبل و بعد از استفاده از سرویس بهداشتی، سیگار کشیدن و غذا خوردن
- درصورتیکه پوست دست بطور قابل رویت توسط ترشحات بدن آلوده شده باشد.
- قبل و بعد از انجام پروسیجرهای مراقبت از بیمار
- پس از فین کردن بینی، عطسه یا سرفه کردن در داخل دستها
- پس از تماس با پوست آسیب دیده یا زخم یا  وضعیت غیرعادی پوستی (راش یا کهیر)
- قبل از پوشیدن و بعد از درآوردن دستکش ها
- قبل و بعد از پوشیدن و در آوردن  محافظ صورت و  عینک محافظ
- پس از درآوردن گان یا آپرون
- مابین پروسیجرهای مختلف انجام گرفته برروی یک بیمار
- قبل و بعد از تماس مستقیم با بیمار )بجز در موارد اضطراری و اورژانس که مداوای فوری بیمار را الزامی میکند و تسهیلات شستشوی دست به آسانی و فوریت در دسترس نمیباشد.(
- بعد از دست زدن به اشیای بیجانی که احتمال دارد آلوده شده باشند )مانند کیبورد کامپیوتر، پرونده بیمار، تلفن، میله های تختخواب، وسایل جمع آوری ادرار، لگن کنار تختخواب(
- قبل از تهیه غذای نوزاد یا کودک، قبل از آماده کردن غذای بیمار ویا دست زدن به سینی غذای بیمار و غذادادن به بیمار
- در مورد مدت زمان شستشو و ضدعفونی دستها و نوع ماده مورد استفاده برای شستشوو ضدعفونی مطابق جدول زیر اقدام شود:
 
جدول شستشو و ضدعفونی دست ها:
 
نوع شستشو مدت زمان لازم نوع ماده تمیز کننده
روتین 10-15 ثانیه آب و صابون ساده
روتین 10-15 ثانیه فوم یا ژل یا محلول ضد عفونی با پایه الکلی
انجام پروسیجر آسپتیک غیر جراحی 30-60 ثانیه آب و صابون مایع ضد میکروبی
انجام پروسیجر آسپتیک غیر جراحی 30-60 ثانیه محلول ضدعفونی کننده با پایه الکلی دارای ماده باقیمانده یا طولانی اثر
انجام پروسیجر جراحی 3-5 دقیقه محلول ضدعفونی کننده با پایه الکلی دارای ماده باقیمانده یا طولانی اثر
انجام پروسیجر جراحی 5-10 دقیقه بتادین اسکراب 5/7 درصد
 
امکانات لازم برای بهداشت دست:
بر اساس راهنمای کشوری مراقبت از عفونت بیمارستانی و دستورالعمل بهداشت دست ارسالی از سوی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی امکانات مورد نیاز برای شستشو یا ضدعفونی دستها بایستی در نزدیکترین مکان به محیط مراقبتی بیماران تعبیه گردد .این امکانات شامل:
- سینک روشویی، ظرف نگهداری مایع صابون، دیسپنسر محلول ضدعفونی دست با پایه الکلی، محلول ضدعفونی دست با پایه الکلی، دستمال کاغذی یکبار مصرف، پوستر نحوه شستشو و ضدعفونی دستها.
- در اتاق های عمل جراحی علاوه بر امکانات فوق الذکر به منظور انجام اسکراب
 
جراحی بایستی در کنار هر اتاق جراحی این امکانات موجود باشد:
- سینک های اسکراب استیل با شرایط ذکر شده در دستورالعمل های ارسالی از معاونت درمان
- ظرف نگهداری مایع صابون
- ظروف نگهداری بتادین اسکراب
- دیسپنسر محلول ضدعفونی دست با پایه الکلی
- محلول ضدعفونی دست با پایه الکلی
- دستمال کاغذی یکبار مصرف
- ظروف نگهداری برس اسفنجی و ناخن تمیز کن یکبار مصرف
- پوستر نحوه اسکراب دستها بروش جراحی

محل های تعبیه سینک روشویی در بیمارستان فارابی حداقل بایستی شامل این محلها باشد:
- سرویس های بهداشتی بیماران و کارکنان
- تمامی اتاق های بیماران بستری
- اتاق تریتمنت

مکان های نصب دیسپنسر محلول های ضدعفونی با پایه الکلی در بیمارستان فارابی حداقل بایستی شامل این محلها باشد:
- کنار هر دستگاه اسلیت
- ورودی بخشها و اتاق عمل
- اتاق های مخصوص معاینه بیماران و پانسمان و تریتمنت
- ورودی اتاق بیماران
- رختکتن اتاق های عمل 
 
مراقبت از پوست دست ها:
- پوست سالم و فاقد  بریدگی، خراش، زخم یا حساسیت یک مانع طبیعی برای  عفونت بشمار می رود. تمامی کارکنان بیمارستان و بخصوص واحدهای درمانی و پاراکلینیک بیمارستان بایستی روزانه قبل از شروع بکار وضعیت پوست خود را با بررسی کنند و درصورتوجود  بریدگی، خراش یا زخم قبل از شروع شیفت کاری دستهای خود را با محلول ضدعفونی مالش دهند و محل بریدگی یا خراش یا زخم
- دست خود را با گاز یا نوار ضدآب بطور کامل بپوشانند.
- پوشش زخم یا بریدگی یا خراش باید بسته به شدت زخم یا بریدگی درصورت لزوم و کثیف، مرطوب، شل یا خراب شد تعویض شود.
- در مواقعی که بریدگی پوست با دستکش یا نوارچسب و پانسمان قابل پوشش نیست بهتراست به واحد کنترل عفونت اطلاع داده شود و فرد دیگری برای مراقبت مستقیم بیمار درنظر گرفته شود.
- برای حفاظت از آسیب دیدگی پوست باید محلول ضدعفونی دست یا مایع صابون مورد استفاده برای بهداشت دستها  دارای pH پوستی بین 5/5 تا 7 باشد
- برای جلوگیری از چروکیدگی دستها توصیه می شود بعد از خشک شدن دستها از لوسیون ها یا کرم های غیرروغنی استفاده گردد.
 
استفاده از زیور آلات و آرایش دستها (لاک واستفاده از ناخن مصنوعی):
- کارکنان بیمارستان شاغل در اتاق های عمل و واحد استریلیزاسیون مرکزی بخشهای بستری و مراقبت ویژه (ICU –CCU) و آزمایشگاه  نبایستی از آرایش ناخن مانند کاشت ناخن مصنوعی، استفاده از بلندکننده های ناخن، یا هرگونه رنگ آمیزی و لاک، شفاف کننده ناخن و غیره استفاده کنند.
- طول ناخن طبیعی نباید بلندتر از 2.5 سانتیمتر باشد.
- کلیه زیور آلات دست و ناحیه مچ باید درهنگام مراقبت مستقیم از بیمار خارج شوند. انگشترهای دارای نگین درشت و چندطبقه نباید در هنگام مراقبت وتماس مستقیم با بیمار پوشیده شوند.  زیور آلات مچی مانند دستبند و ساعت و النگو باید طوری باشند که براحتی از دست خارج شوند.
نکته: اینگونه زیور آلات  نباید درهنگام انجام پروسیجرهای آستیک و تهاجمی پوشیده شوند.
مچ بند هایی که قابل تمیز کردن نیستند ویا نمیتوان آنها را قبل از انجام مراقبت یا بهداشت دست خارج کرد و همچنین مچ بندهای پارچه ای، چوبی یا چرمی نباید در محل کار درواحدهای درمانی پوشیده شوند.
 
بهداشت دست برای بیماران، همراهان و ملاقات کنندگان:
کلیه بیماران باید از امکانات لازم برای رعایت بهداشت دست برخوردار باشند. تمامی بیماران باید تشویق شوند در این موقعیتها بهداشت دست را رعایت کنند:
- قبل از غذاخوردن
- پس استفاده از سرویس بهداشتی  
- استفاده از لگن تخت یا لوله ادرار
- پس ازسیگارکشیدن
- زمانیکه دستها بطور قابل رویت آلوده می شوند
- پس از عطسه و سرفه کردن در کف دست
نکته: روش صحیح شستشو و ضدعفونی دستها بروش طبی و جراحی به تفضیل در متن خط مشی و دستورالعمل آمده است.
 
 
  • تاریخ انتشار : 1401/07/24 - 13:11
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 642
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

جلسه مهر کمیته کنترل عفونت بیمارستان فارابی برگزار شد

نقاط ضعف و قوت بیمارستان فارابی در شاخص های کنترل عفونت نیمه اول 1401

سوپروایزر کنترل عفونت بیمارستان فارابی در گزارش شاخص های نظارتی کنترل عفونت 6 ماهه اول سال 1401 این بیمارستان از افزایش میزان استفاده از وسایل حفاظت فردی و اثربخشی فعالیت های کنترل عفونت و کاهش شاخص بهداشت دست در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

جلسه مهر کمیته کنترل عفونت بیمارستان فارابی برگزار شد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، جلسه کمیته کنترل عفونت این مرکز صبح یکشنبه 24 مهر 1401 با حضور دکتر سید محسن رفیع زاده، معاون درمان، دکتر سید علی طباطبائی، رئیس بخش اورژانس و فریده آژیر، مدیر پرستاری بیمارستان برگزار شد.
در این جلسه همانند جلسه های ماهانه این کمیته ابتدا به بررسی گزارش موارد عفونت پس از جراحی پرداخته شد و پس از آن شادی رضائی، سوپروایزر کنترل عفونت بیمارستان فارابی با بیان آمار درصد مقاومت میکروبی تابستان 1401 گفت: با توجه به تغییراتی که از خرداد سال جاری در سامانه جدید HIS بیمارستان داشتیم در حال حاضر نمی توانیم مقایسه دقیقی از درصد مقاومت میکروبی سال 1401 و 1400 داشته باشیم. زیرا فعلا دسترسی به آمار ثبت شده بیمارانی که بیش از 24 ساعت بستری شده اند نداریم. این موضوع باعث شده تعداد گزارشات مربوط به بیماران بستری شده در تابستان 1401 کاهش داشته باشد و به همین دلیل نمی توانیم گزارش دقیقی از کاهش یا افزایش میزان مقاومت میکروبی در برابر آنتی بیوتیک ارائه کنیم. اما در زمینه بررسی درصد عفونت محل جراحی نسبت به کل جراحی ها در سه ماهه دوم امسال شاهد کاهش موارد عفونت در مقایسه با سال 1400 هستیم. این در حالی است که تعداد بیماران بستری شده در تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. همکاری خوب میان اعضای کادر درمان و برنامه ها و بازدیدهای آموزشی را می توان یکی از دلایل این امر برشمرد.
وی در ادامه به افزایش میزان نیدل استیک در میان کادر درمان در سه ماهه دوم سال 1401 اشاره کرد و افزود: متاسفانه با افزایش تعداد بیماران بستری شده در این بازه زمانی نسبت به سال گذشته شاهد افزایش موارد نیدل استیک نیز هستیم. ما همچنان در کلاس های آموزشی و بازدیدها به کارکنان در زمینه راهکارهای پیشگیری از نیدل استیک آموزش می دهیم و تلاش می کنیم تا از بروز این موارد پیشگیری کنیم.
مقایسه شاخص های نظارتی 6 ماهه اول سال های 1400 و 1401 مورد دیگری بود که رضائی به آن پرداخت و اظهار داشت: در 6 ماه اول سال 1401 شاهد رشد شاخص های استفاده از وسایل حفاظت فردی و اثربخشی فعالیت های کنترل عفونت هستیم. اما از طرف دیگر با کاهش شاخص بهداشت دست مواجه هستیم. در سال گذشته به دلیل شیوع کرونا و رعایت بهداشت دست آمار بهتری در این زمینه داشتیم اما این شاخص در سال جدید کاهش داشته است. البته حد مورد نظر معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران 30 درصد است که ما همچنان بالاتر از این حد هستیم ولی رعایت بهداشت دست در بیمارستان موضوع مهمی به شمار می رود و کارکنان باید توجه بیشتری به این مسئله داشته باشند.
سوپروایزر کنترل عفونت بیمارستان فارابی در پایان افزود: خوشبختانه در سال جاری با همکاری مدیر پرستاری و سرپرستاران توانستیم موارد موجود در چک لیست ها را که به دلیل شیوع کرونا شاید ناخواسته کمتر به آن ها توجه می شد را دوباره مورد بازبینی قرار داده و اصلاحات لازم را انجام دهیم.
  • گروه خبری : کمیته کنترل عفونت
  • کد خبر : 230711
سید عباس  قاضی میرسعید
تهیه کننده:

سید عباس قاضی میرسعید

تصاویر

جلسه مهر کمیته کنترل عفونت بیمارستان فارابی برگزار شد جلسه مهر کمیته کنترل عفونت بیمارستان فارابی برگزار شد جلسه مهر کمیته کنترل عفونت بیمارستان فارابی برگزار شد جلسه مهر کمیته کنترل عفونت بیمارستان فارابی برگزار شد جلسه مهر کمیته کنترل عفونت بیمارستان فارابی برگزار شد جلسه مهر کمیته کنترل عفونت بیمارستان فارابی برگزار شد جلسه مهر کمیته کنترل عفونت بیمارستان فارابی برگزار شد جلسه مهر کمیته کنترل عفونت بیمارستان فارابی برگزار شد جلسه مهر کمیته کنترل عفونت بیمارستان فارابی برگزار شد

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات پس زمینه