وجود شرايط نامناسب در محيط كاري، عدم توجه به موارد ايمني هنگام كار با رايانه و استفاده بيش از حد از اين ابزار ممكن است در بلند مدت سبب بروز بيماريها و ناهنجاريها شود.
بحث مهمي كه در اين زمينه مطرح است، دانش ارگونومي رايانه مي‌باشد كه شامل مطالعه و بررسي عوامل انساني در ارتباط با رايانه و شيوه‌هاي تطبيق ابزارها و وسايل كار با بدن فرد است تا از بروز اثرات ناهنجار جلوگيري شود.
درچند سال اخير توليدكنندگان تجهيزات رايانه مانند صفحه كليد، ماوس، ميز و صندلي و ساير وسايل رايانه سعي مي‌كنند تا محصولات را مطابق با اصول ارگونومي طراحي و توليد كنند چراكه رعايت اصول ارگونومي سبب كاهش ضايعات چشم، سردرد و كمر درد كاربران رايانه خواهد شد.
ويژگيهاي يك محيط كاري مناسب براي كاربران رايانه عبارتند از : وجود سيستم تهويه مطبوع ، نور كافي و مناسب ، استفاده از ميز مخصوص كه داراي عرض و ارتفاع استاندارد باشد، استفاده از صندلي مخصوص رايانه كه ارتفاع آن طوري تنظيم شود كه ستون فقرات كاربر را آزار ندهد، استفاده از زيرپايي براي جلوگيري از بي‌حسي پا و كف پوش اتاق از جنس چوب يا پلاستيك باشد تا الكتريسيته ساكن توليد نكند.
با وجود رعايت نكات فوق، باز امكان بروز بيماريهاي خاص براي كاربر رايانه وجود دارد كه به برخي از آنها اشاره مي‌شود:

بيماري‌هاي چشم

استفاده نادرست و بيش از حد از رايانه براي اجزاي مختلف بدن مضراتي به همراه دارد كه چشم يكي از اين اجزا آسيب پذير است.درد، سرخي و سوزش چشم و آب‌ريزش آن، دوبيني، احساس تاري ديد كه به كاهش قدرت بينايي، خستگي و درد چشم و سردرد منجر مي‌شود از جمله اين عوارض است.چشم‌هاي انسان عادت دارند تا بسيار راحت روي اشياي دور و نزديك متمركز شوند به همين دليل احتمال خستگي ماهيچه چشمي كه روي كاغذ و صفحه مانيتور متمركز شده وجود دارد
همچنين ماهيچه‌هاي ديگر چشم، از تغييرات نور يا درخشندگي يا از تغيير مسير ديد بين صفحه نمايشگر و نوشته‌هاي در حال تايپ خسته مي‌شوند و به دليل جابه‌جايي زياد كلمات، چشم قدرت تطابق خود را به مرور از دست مي‌دهد.افرادي كه داراي اختلالات انكساري اصلاح نشده هستند، بيشتر در معرض خطرند.همچنين محيط كار نه بايد خيلي پر نور يا تاريك باشد تا به چشم كاربر فشار وارد نيايد.
پزشكان توصيه مي‌كنند براي جلوگيري از ابتلا به بيماري‌هاي چشمي پس از هر چند دقيقه استفاده از رايانه ، پلك‌هاي خود را به هم زنيد و مدتي به يك نقطه ديگر خيره شويد تا خستگي چشم از بين برود هرچند در اين زمينه سفارش شده است كه از مانيتورهاي جديد به خاطر ساختار بهتر و اشعه كمتر استفاده شود.
 CVS مجموعه ای از علائم چشمی و بینایی است که بر اثر کار با کامپیوتر ایجاد می شوند. تقریبا 4/3 کسانیکه زیاد با کامپیوتر کار میکنند گرفتار این علائم هستند. به نظر می رسد با فراگیر شدن بکارگیری کامپیوتر در محل های کار و حتی در خانه ها تعداد کسانیکه از CVS رنج می برند روبه افزایش باشد.
كارشناسان توصيه مي‌كنند اگر با رايانه در محيط كار يا خانه زياد كار مي كنيد بهتر است به اين توصيه‌ها جهت كاهش مضرات استفاده از رايانه توجه كنيد:

1-در طول روز برنامه پياده روي، دو يا ورزش‌هاي ديگر را داشته باشيد.
2-
در اوقات فراغت خود در طول روز، ورزش‌هاي مخصوص كمر، پشت و گردن را انجام دهيد تا اين عضلات استحكام خود را حفظ كنند.
همان طور كه پشت ميز كار خود نشسته‌ايد مي‌توانيد عضلات شكم و سرين را چند بار و هر بار به مدت ده دقيقه سفت و بعد رها كنيد.
بهتر است بيش از پنجاه دقيقه به طور ممتد پشت ميز خود ننشينيد بلكه بعد از پنجاه دقيقه نشستن چند دقيقه بلند شويد، كمي راه برويد، كمر خود را به طرفين خم و راست كنيد و دستهايتان را از ناحيه كتف بچرخانيد.

3-
استفاده از صندلي ارگونوميك با قابليت تنظيم را فراموش نكنيد.
ارتفاع صندلي تان بايد به گونه‌اي باشد كه كف پايتان روي زمين قرار گرفته و زانوهايتان زاويه نود درجه داشته و ران هايتان موازي زمين باشد.
صندلي بايد در قسمت گودي كمر، محدب و در قسمت پشت داراي كمي قوس مقعر و بهتر است دسته دار باشد.
فراموش نكنيد هنگام كار با رايانه به پشتي صندلي تكيه كنيد تا از كمر و ستون فقرات شما حمايت كند.
فقط هنگامي كه با موس كار نمي‌كنيد و تايپ انجام نمي‌دهيد، ساعد شما بايد بر روي دسته صندلي قرار گيرد.

4-
مانيتور مناسب بكار بريد و بهتر است مانيتور در مركز ميز و درست در مقابل چشم شما قرار گيرد.
هر چه صفحه مانيتور بزرگتر باشد تصوير راحت تر ديده مي‌شود و تطابق و تقارب چشم‌ها كمتر شده و بنابراين ديرتر خسته مي‌شود.
فاصله مناسب مانيتور تا چشمان شما پنجاه تا شصت سانتي متر يا معادل يك دست كشيده شماست.
بخش بالايي مانيتور بايد هم سطح چشمان شما باشد كه براي اين كار مي توانيد صندلي خود را بلندتر كنيد و يا مانيتورتان را پايين تر بياوريد.
اگر از عينك استفاده مي‌كنيد، مانيتور را كمي به سمت بالا بچرخانيد، طوري كه بخش پاييني آن به چشم شما نزديك تر باشد.

5-
بايد صفحه كليد رايانه هم سطح آرنج شما يا هم ارتفاع با دسته صندلي قرار گيرد به طوريكه تقريبا صفحه كليد هم سطح ران‌هاي شما پشت ميز كامپيوتر باشد.
در هنگام تايپ كردن از هر دو دست كمك بگيريد و با نيروي متوسط و ملايمي روي صفحه كليد فشار وارد كنيد.
هنگام تايپ كردن نبايد مچ دستتان بر روي جايي قرار گيرد يا خم شود و به سمت بالا يا پايين زاويه دار قرار نداشته باشد، گاهي به مچ هايتان استراحت دهيد و به آنها ورزش دهيد.

6-
پزشكان توصيه مي‌كنند افرادي كه دچار ديابت هستند به هنگام كار با رايانه بيشتر كنترل شوند و افراد چاقي كه كاربر رايانه هستند در صدد لاغر كردن خود برآيند

شماره مطلب : 646
به روز رسانی : شنبه 30 دى 1396 - ساعت 12:11
ایجاد : دوشنبه 10 آذر 1393 - ساعت 11:13 2018-1-20 12:11:16