به گزارش روابط عمومی بیمارستان فارابی، دکتر محمد جعفر غفرانی، استاد دانشگاه و پژوهشگر قرآنی، در اولین جلسه تفسیر قرآن کریم که به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان روز چهار شنبه دوم خرداد 1397 در بیمارستان فارابی برگزار شد، با تاکید بر لزوم تدبر در قرآن گفت: همه مادر خانه قرآن داریم و در مناسبت های مختلف از ن استفاده می کنیم. ولی قران هیچ نقشی در سبک زندگی ما ندارد. در حالیکه قرآن کریم برای تدبر نازل شده و همه مسلمین بدون استثناء مکلف به تدبر در قرآن هستند. 
وی تصریح کرد: تدبر در قرآن وظیفه تک تک ما است و تدبر غیر از تفسیر است. وی در ادامه با استفاده از آیات قران به هشت سوال پاسخ داد.
وی در پاسخ به سوال:« چرا مومن دائما باید به هر نحو ممکن خود و دیگران را به حق سفارش کند؟»گفت: این که تاکیدشده حتما هر روز در یکی از نماز های یومیه سوره والعصر قرائت شود به نظر می رسد به خاطر این است که از منظر قرآن ریشه تمام کدورت ها، نزاع ها و جنگ ها در خانواده و دولت ها ریشه اش رعایت نکردن حق است.
دکتر غفرانی در خصوص سوال دوم ذکر کرد: در آیه سوم سوره طلاق می فرماید: خداوند برای هر چیزی یک ظرفیت و لیاقتی قرار داده است. سوال این است که قدر انسان با قدر همه مخلوقات چه فرقی دارد؟ پاسخ آن است که قدر حیوانات و مخلوقات با قلمرو شان برابر است یعنی همان کاری را می کنند که برایشان معین شده است . هیچ سگی علف و هیچ گوسفندی گوشت نمی خورد. در حالیکه انسان تنها مخلوقی است که قدرش ار قلمرواش خیلی بیشتر است. قدرت انسان از حقش و قلمرو مجازش خیلی بیشتر است. یعنی من و شما توانائی هایی داریم که حق ابراز یا کتمان آن ها را نداریم جایی نباید حرف بزنیم و جایی نباید سکوت کنیم.
وی سوال کرد: منظور از حق چیست؟ توحق نداری یا من حق دارم یعنی چه؟ ودر پاسخ گفت: حق یعنی اجازه داشتن. این مفهوم را باید از کلاس اول درس داد که جایی حق داریم که اجازه آن کار را داشته باشیم. در قرآن یکی از معادل های حق همین اجازه است(آیه 40 سوره حج)
 غفرانی تاکید کرد: در حالیکه رسانه های ما این را جور دیگری تعریف وحق یک فرد را تکلیف فرد دیگر معنا می کنند. به ما القا کرده اند که حق فرد معادل طلبکاری اوست ؟
وی ادامه داد: این تحریف باعث شده به خصوص  آدم های تحصیل کرده، از همه طلبکار باشند. در خانه زن و شوهر، در اداره کارمند با رییس و همکار و در جامعه افراد نسبت به حکومت لجبازی می کنند. 
با این تحریف آدم ها را از هم طلب کار کرده اند. اما از نظر قرآن حق هرفرد، تکالیف خود او ، اعمال مجاز او و فرصتی برای رشد خود اوست. من حق صحبت دارم، یعنی مکلفم مطالب درستی را برای شما بازگو کنم .
دکتر غفرانی با بیان این که حقوق فرد حدود خودش است، افزود: قبل از دیگران باید قدر ان را بدانیم. شما هریک سمتی دارید که برایتان حقی ایجا کرده تا به بهترین نحو وظیفه تان را انجام دهید. آن کسی که باید از شما قدردانی کند، خود شما هستید که باید از فرصت هایتان حداکثر استفاده را ببرید.
وی اضافه کرد: مادرها این را خوب می فهمند. مادر خوب وظیفه اش را انجام می دهد بدون آن که از کسی توقع قدر دانی داشته باشد  و از ادای وظیفه اش لذت می برد.
سپس نتیجه گرفت که: پس حق و تکلیف دوروی یک سکه اند. حق من تکلیف دیگری نیست. حق به معنی طلب کاری و توقع از دیگران نیست.
ودر ادامه چند مثال با استفاده از آیات قرآن مطرح نمود.
دکتر غفرانی بابیان این که امتحان ما در این دنیا همین است که اجرمان را از خالق می خواهیم یا از مخلوق؟ گفت: اگر حقمان را از خالق بخواهیم می شود اخلاص ولی اگر از مخلوق بخواهیم نتیجه اش اینهمه اعصاب خوردی است که می بینیم.
 وی با اشاره به داستان حضرت موسی و دختران شعیب نبی گفت:اگر بدانید هر انفاقی که می کنید اجرش پیش خداست، اگر کسی نبیند، برایتان فرقی نمی کند.
دکتر غفرانی در ادامه این سوال را طرح کرد، که حق گرفتنی است یا دادنی؟ برای پاسخ به این سوال باید اول به این پرسش پاسخ داد که در عالم هستی چه کسی حق است؟ 
وی با کمک آیات قران کریم گفت: خداوند ذات اقدس خود را حق معرفی می کند. ( سوره حج آیه 6 )حق فقط خداست . چون خداوند خالق همه است بنابر این مالک ماست ولی و ارباب ماست رازق ما است. 
پس جواب سوال قبل این است که اگر حق خود خداست پس حق نه دادنی است نه گرفتنی بلکه حق اداکردنی و رعایت کردنی است. بنابر اینحق و حدود را باید در هر شرایطی رعایت کرد.
سوال دیگری که دکتر غفرانی مطرح کرد این بود که حق با چه کسی است؟ هرکسی با حق باشد حق هم با اوست.فرق نمی کند چه کسی باشد، معیت و نصرت خدا با اوست.
 و سوال آخراین که ، در کره زمین همه دنبال حق خودشان هستند. یک نفر نیست که بگوید من دنبال باطلم .پس دعوا سر چیست؟
و این طور پاسخ دادکه : مشکل این جاست که مردم حق خود را می خواهند. دعوا سر این است که حق مضاف الیه نمی گیرد. شان و تان نمی گیرد. اگر همه فقط حق را بخواهیم، دعوا نمی شود. در شهر انبیا نزاع نیست.
اگر در همه جا و هر روابطی فقط حق را بخواهیم، نه حق خودمان را، حتی ظاهرا بر علیه خودمان باشد. دیگر نزاعی در میان نخواهد بود.
توضیح این که این جلسه به همت دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و با همکاری شورای فرهنگی بیمارستان فارابی برگزار شد.
خبر و عکس: امیدوار
 
شماره مطلب : 4386
به روز رسانی : دوشنبه 7 خرداد 1397 - ساعت 14:08
ایجاد : جمعه 4 خرداد 1397 - ساعت 13:34 2018-5-28 14:08:22